Click here to Shopping at

Saturday, January 15, 2011

Birthday Mak Tok

Hari ini birthday mak mentuaku... 15 Jan... birthday yang ke berapa aku xpasti..55thn kot... Apa2 pun aku doakan dia sentiasa sihat dan bahagia selalu... Memandangkan aku ni menantu yg baik (ehem..ehem.. angkat bakul sendri nmpk..hihi), maka hr ni, aku bangun awal (xde ler awal sgt pun, kul 7 gak), siap2 mandi, aku terus ke dapur, 1st aku masak mee hoon putih, mee s'pore kot...

cam ni la rupa mee yg aku masak, menyelerakan kan? sudah semestinya..huhaha.. tp termasin sket...bukan setakat mee tau, ade la sampingan nya seperti di bawah...


 sosej yg distim ajer, elak minyak utk kesihatan....

 cili potong with kicap...sudah semestinya perlu...

 salad buah and vege..bestttttttt

air kopi...hehe.. boring dah asik air teh jer kan...skali skala tukar selera, tp mak tok risau aku minum air kopi byk2, risau takut cucu dia nnt kuar2 gelap cm Mirul jugak..hihi... black2 Mirul pun, black2 sweet tau...

than aku memang planned nak buat brownies sempena birthday mak tok sbb hubby aku suka brownies, (ape kene mengena favorite hubby aku ngn birthday mak tok ni????) actually, aku br jumpa resepi baru yg sgt simple utk buat brownies...dan aku juga planned weekend ini aku nk siapkan cookies yg ditempah oleh sahabatku Alin yg tgh sarat.. risau pulak, lmbt2 siapkan nnt xsempat lak merasa cookies yg sedap ni, meleleh lak air liur ank dia nnt kan....ups ditambah pula aku teringin nk makan ikan sweet sour utk lunch, maka jdlah hr ini, hr masak sedunia buat aku yg jarang masak ni....

setelah menikmati breakfast mee s'pore tu, so hari memasak aku dimulakan dengan membuat adunan brownies...
 masukkan tepung sedikit demi sedikit....

 kacau lagi sehingga sebati...

 kacau lagi.....

 now, well mixed....

 tuang dlm loyang tuk di bakar...

 tabur almond hancur and choc chip..

 then siap and ready to bake....

Sementara tgu brownies masak, aku prepare tuk buat adunan cookies yg ditempah....
 Buttercup, 1 ketul tuk satu adunan... nk buat dua aduanan ni...satu tuk my fren and satu lg utk my hubby yg sukaaaaaaaaa sgt mkn cookies ni...

Almond yg siap dibakar, nnt dh sejuk bole la tumbuk kasar then leh masukkan dlm adunan tepung cookies..

antara choc chip yg digunakan...sedap sgt... sorry gmbr terbalik, aku dlm folder gmbr dia betul ms nk rotate tp bila uplaod kt blog jd terbalik lak.. xpe la yer...hihi

 dah masak ke belum ni....? check dulu....

 belum, masak sket lagi yer...

 dah siap, waiting for topping....nyummy3x...my heroes, si abg, asik ckp..sedapnya kek mak tok, umm sedap nya, xsempat birthday girl makan dia dah belasah dulu, bila mama ckp mak tok kene rasa dulu, dia amik sepotong bwk naik atas suap maktok kasi rasa, sbb xsabar nk tgu mak tok turun mkn...hehhe...then dia turun, and mkn puas2, kononnya kek tu dia yg buat jugak sbb dia la yg tlg mama kat dapur, tlg tgk, tlg simpan bhn2 yg lebih and tlg snap picture...kalo dia snap picture, xde gmbr dlm blog ni...

 Beryl's.....cooking choc..(gmbr ni pun terpusing, abaikan je la ye..)

ini la cooking choc yg digunakan utk topping..sedapppppppp sgt..hehe.. sume sedap aku ni....

 korang tau x, apekah ini?..ini ialah ikan bakar utk lunch..gantikan ikan sweet sour yg aku teringin nk mkn tu, sbb xde ikan yg sesuai tuk di masak sweet sour so, aku masak je la ape yg ade dlm freeze tu.. maka jdlah ikan bakar ala2 kt giant tu... tp aku punya byk bendi sbb aku suka sayur..hihi..

ini la brownies aku setelah di topping, dh kecik dh br topping sbb my herous yg belasah dulu dah sebelum topping, panas2, sedap katanya....

 best x? besttttttttt..... hihi.. angkat bakul sendri lagi..

 cookies yg br kuar oven....

 siap tempahan sahabat ku Alin... selamat makan ye...

sekian ceritera aku pd hr ini, kisah satu hari di hari birthday mak tok, semoga mak mentua ku dipanjang usianya dan dirahmati hidupnya....


No comments:

Post a Comment

Iklan jap... :)

Papa & Mama

Daisypath Anniversary tickers

My 1st hero

Lilypie Kids Birthday tickers

My 2nd hero

Lilypie Third Birthday tickers

My 1st heroin

Lilypie First Birthday tickers