Click here to Shopping at

Thursday, July 28, 2011

Kisah Saya dan Pam Susu :) Part 2

aslkm kawan2... hehe.. seperti yg dijanjikan dlm entry sebelum ni, entry kali ni saya nk citer kisah saya dan pengalaman mengepam susu..hih.. tu pun nk citer ker??? sape yg tahu pengalaman sy, baca la.. xnak saya xpaksa..saya sekadar pengalaman saya utk dikongsi bersama jer...

ok, straight to the point..

Masa kali pertama mengepam mmg sakit cik b sbb dia tgh membengkak, tp susu yg kuar sikit jer..saya dpt hny 2oz..bby dh direct feeding, dh kenyang..so susu tu saya simpan la..setiap kali pump mmg dpt 2oz je la, tp bg saya yg mmg slalu susu xbyk, 2oz tu dh kira byk la... pastu same time sy tny kwn2 yg dh biasa, dia ckp mmg awal2 mengepam dpt sikit... so sy x pressure la susu yg hasilkan tu 2oz jer..

then saya pun simpan ler susu tu, but..... plastic yg sy isi tu leh muat 6oz, tp siap sesi sy dpt 2oz jer..plastic tu pulak mhl sy beli RM34.50/20pcs..sgt xberbaloi la plastic semahal itu tuk isi 2oz susu, plastic tu lak xleh recycle tau... saya fikir, kalo berterusan cm tu, mmg sgt xberbaloi... ini la satu lagi kesilapan sy yg xcukup info pasal simpan susu, rupanya susu yg dipam dlm hari yg sama bole dicampur tp mesti dicampur pada suhu yg sama... that mean, 2oz yg pertama, simpan temporary dulu dlm freeze, then bila pam lg, sejukkan dulu then cmpur yg td br masukkan dlm plastic storage bag.. so xde la satu plastic isi 2oz jer kan... selesai tuk masalh itu.. solution kedua, survey milk plastic storage bag yg murah la.. sy jumpa brand Autumnz RM30/75pcs kat e-mumshop. So far, compare to other blogshop, e-mumshop ni antara yg murah la product dia, delivery murah dan cpt...saya suka..hehe

Selesai la masalah pam dan storage... saya nk citer lak kuantiti susu yg saya pump.. pada 1-3 hari pertama mmg itu la amaun susu yg sy perolehi...tp ia makin meningkat pastu, jd 4oz, pastu naik jd 5oz, 6oz dan pernah cecah 7oz.. alhamdulillah...saya happy sgt... tempoh mengepam sy kejap jer.. dlm 15-20 mnt jer.. terus terang sy ckp, sy sorg yg malas nk pam susu, tp nekad nk full bf, sy rajin jgk, sbb tu sy cuba elakkn tempoh mengepam yg lama dan cuba maintain hasil susu yg di pam tu byk.. jika tempoh pam lama dan susu hasil sikit, sy takut sy mudah give up... tp so far alhamdulillah... Pd pndpt sy, tempoh mengepam sy cpt sbb pam yg sy gunakan tu sgt efisen dan hasil perahan saya byk sbb susu sy mmg byk...hehehe... xde la, saya nk citer lak nnt, ape yg sy makan dan ape yg sy xbole mkn tuk maintain jumlah susu ni...

Pemakanan saya seharian... mngikut org dlm pantang la ni yer... saya minum air 2-3L/day.. nsi sy kurang makan sbb kurang selera tapi sy akn pastikan sumber protein sy amik dgn byk dgn mkn ikn seekor/day (agk besar sizenya), sayur yg byk dan buah wajib mkn (tp buah oren je la yg bole dimkn skg ni), satu lagi lobak putih hari2 sy mkn tau, naik muak 2mgu..hr2 sayur lobak putih mesti ade dlm menu...huhu... dan saya juga amik suplement Shaklee...hihi... oppsss satu lagi, setiap hr sy mkn kurma, kuantiti ikut suka la..tp dlm 5-10bj/day rsnya.. so saya xpasti la makanan yg menjadi faktor utama dlm penghasilan susu sy ni..

hehe.. ade pun gmbr ni hah...
ini la menu yg saya mkn tau.. kalo ikn besar tu, sekali meal jer abis sekor, so dua kali sehari mkn nasi, jd 2ekor kalo ikn bsr tu... kalo ikn bsr lagi, sy mkn separuh2 jer la setiap meal...hihi...

pastu mesti ade buah... pastu mesti ade air ubat..tp slalu ngelat..ngeh3x... saya amik Set Bersalin Nona Roguy, Akar herbanika tu salah satu le tu, rendam dlm air panas then minum anytime jer la..lagi kerap. lagi bagus.. itu pun bole tambah susu jugak katanya...

xbest kan kalo bc entry panjang sgt kan... tp ade mende lagi nk citer.. kenapa lps 2mgu mengepam dengan kuantiti yg byk, tiba2 susu saya merudum turun kuantitinya... nnt sy share kat part 3 la pulak...hehe...

No comments:

Post a Comment

Iklan jap... :)

Papa & Mama

Daisypath Anniversary tickers

My 1st hero

Lilypie Kids Birthday tickers

My 2nd hero

Lilypie Third Birthday tickers

My 1st heroin

Lilypie First Birthday tickers