Click here to Shopping at

Thursday, July 28, 2011

Kisah Saya dan Pam Susu :) Part 3

Aslkm.... hai... konon nya nk sambung terus part 3 mlm td, tp biasa la puteri saya sorang tu, mlm2 mmg dia masuk shift tuk kerja..kerja mengada2...nk tido mama pelok ajer dia..last2 mama pun tertido jgk ler...hihi..

td igt nk mandia kan, skali dia tido semula lak..so sempat la mama up date dulu entry ni.. :)

ok, jom kita share lagi pasal mengepam susu...saya nk citer dlm seminggu saya duk pam susu ngn hasil 5-7oz setiap sesi tu skali dia drop jd 3-4oz jer...emm.. saya dah mula mushkil bercampur risau ler ni... awat jd cm tu ek...?

saya duk pikir-pikir..satu persatu, cara pemakanan, kekerapan mengepam, water intake, supplement intake... saya rasa sume sama jer, xde perubahan...
- saya mengepam 1 atau 2 kali sehari jer sbb bby dh mmg minum direct, yg di pam tu disimpan ajer. Saya pam awal sbb cik b slalu bengkak sbb my bby minum sket and kalo saya xpam out susu tu, nnt my bby minum direct dia tersedak2 sbb susu byk, dia xpandai control..cian dia..skali tersedak..merah muka...
- water intake saya, 2-3L sehari, mmg cm tu pun sblm ni, xde kurang pun. tp sebaik2nya MESTI 3L sehari hihi...kdg2 xcukup gak...tp sy kerap minum air manis(air berperisa la, cm chocolate drink or cereal spirulina) sbb slalu rasa cm nk minum air manis..
- pemakanan saya sama jer, nasi, sayur, buah...tp 2,3 hr tu sy dh xmkn lobak putih sbb dh hbs stok lobak putih kt umh.. adakh itu punca susu saya kurang?
- supplement Shaklee, saya amik cam biasa, xpenah miss tau... patuh...bagus x? hehehe...

drpd faktor2 diatas, apakah punca susu saya berkurang? hampir 48jm sy duk pikir tau...hihi... siap kira jam tu... 

saya pun cuba disiplin, water intake mmg cukupkan 3L/day, pastu pam lebih kerap, tp xbes pam kerap pun sbb skali dpt skit, mula la nk rs give up tau... lobak putih sy lum mkn lg sbb asik lupa nk pesan kat mak suh beli..hihi..

pastu...ting tong! terpikir la oleh saya, yg beberapa hari tu sy asik minum cappuccino drink.. kan sy ckp sy rs nk minum manis ajer, so boring ngn chocolate drink n cereal spirulina, saya selang2 minum cappuccino.. adakah ia puncanya???? saya pun try stop minum cappuccino..then result 2hr pastu, susu saya increase semula... yess!!!! maka puan2 sekalian, bg ibu yg bf, jgn la amik minuman cappuccino or yg berkafein sbb ia terbukti bole mengurangkan susu bdn anda... sekian saja saya nk citer dlm part 3 ni..hehe...

tp nk citer jgk la, start hr ke 25, saya dh mula ajar ank saya minum tru botol..alhamdulillah, 1st time suap botol tu mmg dia nk minum, xde tolak2.. bagus la ank mama ni... then, dia pun xde la pulak yg mama punya jugak... so skg saya kene lagi rajin mngepam la, every 2jam saya pam, sbb nk kasi dia tru botol, n same time saya buat stok jgk, sbb nnt kan sy nk start keje ke ape ker, sng stok dh byk...lagi pun nnt bulan puasa, mana la tahu susu menurun ker, just back up la kan... 

so skg, siang hari aleesya minum tru botol, then mlm , mama kasi chance la tido berkepit ngn mama sambil nyonyot kan...hehe... sbb mlm2 ssh sket mama nk melayan lappy ni, sbb dia nk tido atas perut mama sambil meniarap... sabar je la kan...

eh..lupa lak...ni hah..gmbr aleesya minum guna botol...hehehe...layannnnnnnnnnn.....


comel x??? hehe.. bby hat tu saje je pakai sekejap...pastu xdenya dia nk pakai sbb panas sgt kat umh ni...

ok, jumpa lagi next entry...dah siap entry mama, Aleesya masih tido...hehehe... bagus2..nnt kul 130pm mama kene mengepam lagi...

No comments:

Post a Comment

Iklan jap... :)

Papa & Mama

Daisypath Anniversary tickers

My 1st hero

Lilypie Kids Birthday tickers

My 2nd hero

Lilypie Third Birthday tickers

My 1st heroin

Lilypie First Birthday tickers